Wyświetlanie jednego wyniku
Przenośniki
Przenośniki kłosowe i ziarnowe są nieodzownymi częściami układu czyszczącego i transportującego ziarno, a ich prawidłowe działanie jest fundamentalne dla jakości i wydajności zbioru.
AKMET specjalizuje się w dostarczaniu zamienników do tych kluczowych elementów, oferując solidnie wykonane części blaszane (jak kanały, osłony, pokrywy), które mogą zastąpić drogie oryginalne komponenty w kombajnach popularnych marek.
Czym są przenośniki kłosowe i ziarnowe?
Są to zazwyczaj przenośniki łańcuchowo-listwowe lub ślimakowe, których zadaniem jest transportowanie materiału wewnątrz kombajnu. W kombajnach John Deere, Claas, New Holland, Case IH czy Massey Ferguson, choć szczegóły konstrukcji mogą się różnić, ogólna zasada działania i rola tych przenośników jest bardzo podobna.
Przenośnik kłosowy (zwany też elewatorem kłosowym)
Rola i funkcja:
Jego głównym zadaniem jest transport niedomłóconych kłosów oraz ciężkich zanieczyszczeń (tzw. zgonin) z sita kłosowego z powrotem do zespołu młócącego (zazwyczaj do bębna młócącego lub separatora). Dzięki temu materiał, który nie został w pełni omłócony za pierwszym razem, ma szansę na ponowne przetworzenie, co minimalizuje straty ziarna. Bez przenośnika kłosowego duża część ziarna pozostałaby w kłosach, obniżając wydajność i jakość zbioru.
Umiejscowienie:
Zazwyczaj znajduje się pod sitami czyszczącymi, prowadząc zgoniny do góry, z powrotem do głównego obiegu omłotowego.
Budowa:
Najczęściej jest to przenośnik łańcuchowo-listwowy złożony z łańcucha z zamocowanymi do niego łopatkami (listwami). Przesuwają one materiał w pionowym lub skośnym kanale. Czasem może być to również przenośnik ślimakowy, zwłaszcza w dolnej części, gdzie zbierane są zgoniny.
Przenośnik ziarnowy (zwany też elewatorem ziarnowym)
Rola i funkcja:
Po dokładnym omłóceniu i oczyszczeniu ziarna na sitach, czyste ziarno spada na pochylnię, skąd jest transportowane przez przenośnik ziarnowy. Jego zadaniem jest podniesienie oczyszczonego ziarna do zbiornika ziarna kombajnu. Stamtąd ziarno jest następnie wyładowywane do przyczepy lub innego środka transportu.
Umiejscowienie:
Podobnie jak przenośnik kłosowy, znajduje się pod sitami, ale zbiera wyłącznie doczyszczone ziarno i podaje je pionowo do zbiornika.
Budowa:
Również jest to zazwyczaj przenośnik łańcuchowo-listwowy z łopatkami, pracujący w zamkniętym kanale. W niektórych rozwiązaniach mogą być stosowane również przenośniki ślimakowe, zwłaszcza na krótkich odcinkach poziomych lub skośnych.
Kluczowe różnice i podobieństwa między przenośnikiem kłosowym a ziarnowym:
Rodzaj transportowanego materiału:
* Kłosowy: Transportuje niedomłócone kłosy i zanieczyszczenia (zgoniny), które wymagają ponownego omłotu.
* Ziarnowy: Transportuje czyste, wymłócone ziarno do zbiornika.
Cel transportu:
* Kłosowy: Recykling materiału do dalszego omłotu.
* Ziarnowy: Gromadzenie gotowego produktu (ziarna).
Konstrukcja:
Choć często są to podobne konstrukcje łańcuchowo-listwowe, mogą się różnić wytrzymałością, rozmiarami łopatek czy grubością blach kanałów, ze względu na specyfikę transportowanego materiału.
Obudowy/Kanały, czyli blaszane konstrukcje, w których poruszają się przenośniki w kombajnach John Deere, Claas, New Holland, Case IH, Massey Ferguson są szczególnie narażone na zużycie i korozję, zwłaszcza w punktach, gdzie materiał uderza o ścianki lub gdzie występują zakręty. Konserwacja i regularna kontrola tych przenośników (sprawdzenie naciągu łańcucha, zużycia łopatek i dna kanałów) jest kluczowa dla bezawaryjnej pracy kombajnu w sezonie żniwnym.

